Vaikuttajaviestintä – kuvat osana yhteiskunnallista vaikuttamista

Olen aikoinani opiskellut paljonkin yhteiskunnallista viestintää. Kävin yhteiskuntatiede painoitteisen lukion, jossa tutkimme EU-vaikuttamista. Tästä jäi kipinä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja sen tutkimiseen. Tässä artikkelissa kerron yhteiskunnallisen viestinnän ominaispiirteistä.

Mainonnan ulottuvuudet voidaan jakaa seuraavan kuvan alueella neljään osa-alueeseen: markkinointiin, talouteen, yhteiskuntaan sekä viestintään. Yhteiskunnallinen viestintä on siitä mielenkiintoista, että sen tavoitteena ei ole myynnin kasvattaminen tai tulonlisäys, vaan ennemminkin huomion herättäminen ja tietoisuuden lisääminen. Toisaalta esimerkiksi vaalimainoksilla haetaan potentaalisia äänistäjiä ja suurta kannatusta.

MAINONTA

Yhteiskunnallista viestintää voi tehdä oikeastaan kuka tahansa. Kohta on taas aika kuntavaalien ja monet ehdokkaat ovatkin jo ryhdistäytyneet viestinnän saralla. Laajamittaisemmin vaikuttajaviestintää tekevät erilaiset järjestöt, yhdistykset ja kansanliikkeet. Teen itse parasta aikaa tutkimusta eräälle sosiaaliselle yhdistykselle heidän viestintänsä tehostamisesta. Yhdistys kamppailee samojen ongelmien parissa kuin moni muukin yhteisö tai yritys. Mikä olisi oikeanalista jäsenistöä puhuttelevaa viestintää ja kuinka tulisi näkyä potentiaalisille asiakkaille.

Onnistunut vaikuttajaviestintä pohjaa tutkimukseen, jonka avulla osataan kohdistaa viestintää oikealle kohderyhmälle oikealla tavalla. Kanavia on monia ja onnistunut vaikuttajaviestintä löytääkin oikeat kanavat viestiä.

Vaikuttajaviestinnässä korostuvat tietyt ominaispiirteet. Ensinnäkin kuvat ovat yleensä todella voimakkaita viestin välittäjiä. Esittelen seuraavaksi muutamia kuvia, jotka ovat puhutelleet itseäni.

Allaoleva Amnesty Internationalin mainos on hyvin puhutteleva. Tämä Ogilvy mainostoimiston kuva käsittelee Syyrian sotaa. Lapsen kuvan yhdstäminen mainokseen on hyvinkin tehokas tapa kasvattaa mainoksen huomiota.

amnesty_switchoff_child_eng_srgb (1)

Greenpeace on järjestö, joka julkaisee huomionarvoista mainontaa. Greenpeacen mainokset ovat provosoivia, näkyviä, mieleenpainuvia sekä huomiota herättäviä. Alla neljä kuvaa Greenpeacen mainoksista.

1290581492_img090821_gp_eisbaer
1290582123_img090116_greenpeace2

greenpeace_print_save_the_world_1

4fa5b5e5ff54de027ba0611e77a7a08b

images.jpg

 

Myös Suomesta löytyy mielenkiintoista, eläinten hyvinvointiin liittyvää vaikuttajaviestintää

Hiljattain vietettiin kansainvälistä naistenpäivää, jota kutsutaan myös ”Yhdistyneiden kansakuntien naisten oikeuksien ja kansainvälisen rauhan päiväksi”. Alla olevassa yhdysvaltalaisten tekemässä manoksessa pyritään tiedottamaan kansainvälisestä naistenpäivästä. Mainos ei ehkä puhuttele kaikkia sen katsojia ja viesti voisi olla selvemmin kytketty naisten päivään, mutta mainos on silti omanlaisensa.

Seuraava mainos pyrkii viestimään naisten oikeuksien puolesta. Naisten oikeudet ovat aina puhutteleva asia. Aika vaikuttava ja mieleenpainuva mainos, eikö?

ISHRburka

Seuraavalla kahdella mainoksella sveitsiläinen Helvetas organisaatio pyrkii edistämään kehitysmaiden ihmisten elämänlaatua sekä informoimaan puhtaan veden puolesta.

301603_HEL_Wasserhahn_F12_RZ_dfi.inddimages (1)

Alla oleva mainos on klassikko ja yksi suosikkimainoksistani. Mainos kertoo kuika viattomaan ihmiseen voidaan vaikuttaa mainonnan avulla. Erittäin hienoa ja puhuttelevaa vaikuttajaviestintää!
Screen Shot 2013-10-27 at 8.22.31 PM

Seuraavat kaksi mainosta pureutuvat terveysmainontaan. Ensimmäisessä mainoksessa pyritään lisäämään tietoisuutta syöpätaudeista ja seuraavassa mainoksessa halutaan nostaa esille Alzheimer-taudin merkittävyyttä. Alzheimerin mainoksella on tosi hieno ja puhutteleva slogan ”Joka päivä herään uuden ihmisen vierestä”.

american-cancer-society-courage-260-27218

alzheimers-society-someone-new-small-37274

Myös politiikkaa voidaan hyödyntää osana mainontaa. Seuraava Sexpo South African mainos herätti paljon huomiota, kun se julkaistiin.

Unicef kampanjoi lapsia kohtaan suuntautuvaa väkivaltaa vastaan. Vaikuttava mainos, mutta slogan voisi olla selkeämpikin. Mainoksen saattaa ymmärtää väärin.

unicef_bbdo_en_0

Greenpeacen ohella, myös WWF julkaisee varsin vaikuttavaa ja provosoivaa viestintää. Alla olevat mainokset ovat esimerkki tästä.

ab62eb7358db078d5d0de9f1de3fc160

1ae38aa7c400be52cd14154363bf52bd

lataus

 

Myös kotimaastamme löytyy vaikuttajaviestintää useiden eri yhteisöjen ja järjestöjen toimesta. Alla FinFamin mainos paremman mielenterveyden puolesta

Kun yksi sairastuu, monen maailma muuttuu

 

hyvispaalit_653 (1)

Laitan tähän vielä loppuun tälläkin hetkellä kuvan pelastusarmeijan kampanjasta, jossa taistellaan syrjäytymistä vastaan.

Oletko sinä kiinnostunut kuinka tehdä yhteiskunnallisesti merkittävää vaikuttajaviestintää? Ota yhteyttä, niin mietitään sinulle paras tapa viestiä, niin että viesti varmasti kohtaa kohderyhmän. Tarvittaessa suunnittelen sinulle oikeat viestit ja mainonnan osana kampanjaasi.

T. Jenniina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *