Henkilöstö osana yrityskuvan rakentamista

Henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara ja henkilöstön mielipiteellä on väliä, kun yritys pohtii maineenhallintaansa. Sain hiljattain tehtäväkseni miettiä kuinka eräs rekrytointifirma voisi kehittää markkinointiaan niin, että vuokratyöntekijät sitoutuisivat välittämään positiivista mielikuvaa yrityksestä ja näin houkuteltua mahdollisesti uusia potentiaalisia työntekijöitä. Tarkoituksena oli siis kehittää yrityksen brändiä työntekijät kanavanaan. Työntekijöiden merkitystä osana yritysbrändin rakentamista ei tule vähätellä sillä sana kulkee – niin hyvässä kuin pahassa. Tässä keississä tarkoituksena oli tutkia erityisesti sosiaalista mediaa positiivisen työnantajakuvan välittäjänä.

Alla oleva kuva jäsentää, mistä kaikista palikoista yrityksen maine rakentuu. Näitä palikoita ovat asiakkaan saama mielikuva yrityksestä, yhteisön kokema mielikuva yrityksestä, osakkeenomistajien kokema mielikuva yrityksestä sekä työntekijä mielikuva. Näiden palikoiden avulla rakentuvat siis yrityksen maine sekä yritysidentiteetti.

Reputation Framework

Lähde: Paul A. Argenti. Corporate Communication

Keskeiseksi tekijäksi tutkimuksessa osoittautui henkilöstön motivointi. Jos työntekijälle annetaan tehtäväksi kertoa yrityksestä henkilökohtaisilla sivuillaan, saattaa moni työntekijä pyöritellä päätään vaivautuneena. Perinteinen ohje on ollut, että työ ja sosiaalinen media tulisi pitää erossa toisissaan. On mautonta ja ei toivottavaa kertoa negatiivisia viestejä omasta työnantajasta sosiaalisessa mediassa. – Rohkeutta tämä toki vaatii. Lisäksi työntekijöitä sitoo vaitiolovelvollisuus yrityksen asioista. Moni haluaa muutenkin erottaa sosiaalisen median ja työnteon toisistaan. Toisaalta joskus sosiaalisen median käyttö työnantajakuvan välittäjänä saattaa herättää negatiivista kohua. Osa ehkä muistaa teekkaritytön, joka ei saanut kesätöitä paperialan yrityksestä sukupuolestaan johtuen. Yritys oli todennut, että ”meillä ei näihin tehtäviin yleensä naisia palkata.” Tytön postauksen Facebookissa jakoivat tuhannet eri ihmiset ja kohu oli valmis. Jotain siis tämä paperialan yritys olisi voinut tehdä toisin. Olen itse ollut töissä yrityksessä, jossa kaikki työntekijät olivat naisia. Ensimmäisenä päivänä pomoni töksäyttikin, että olisi halunnut saada alaisekseen miehiä, mutta ei saanut itse päättää rekrytoivien työntekijöiden sukupuolta. Me kaikki naiset katsoimme tätä farssia ihmetellen ja tästä jäi paha maku suuhun ei toivottuna työntekijänä. Toisaalta taas olen ollut töissä yrityksessä, jossa vietimme kerran kuussa yhteisen kahvihetken kuulumisia vaihtaen. Pomo leipoi meille kaikille pullat itse! Tästä jäi  hyvä mieli.

Toisaalta, montaa työntekijää koskee ammattiylpeys ja omasta työstä ja asemasta halutaan kertoa mielellään. Tähän yritystenkin tulisi tarttua työnantajakuvaa rakennettaessa. Tutkimuksessani päädyin siihen tulokseen, että yritykselle on kannattavaa kouluttaa työntekijöitään markkinoinnissa ja maineenhallinnassa. Olisi hyvä, että yritys kertoisi työntekijöille miksi nämä ovat tärkeä resurssi ja miksi työnantajamielikuvalla on merkitystä. Tätä kautta yritys saisi motivoitua työntekijöitään levittämään positiivista mielikuvaa. Käytännön tasolla koitin miettiä miten yritys voisi vahvistaa työantajamielikuvaa Facebookissa työntekijöiden kautta. Keskeistä oli löytää tapa vahvistaa yrityksen brändiä Facebook viestinnän avulla.

Yhtenä ehdotuksena ideoin kilpailun työntekijöiden kesken. Ajatuksena oli, että työntekijät voisivat kuvata videon työpäivästään ja paras video palkittaisiin esimerkiksi lahjakortilla. Videota voisi jakaa Facebookissa yrityksen sivuilla tai parhaimmassa tapauksessa työntekijöiden omilla Facebook sivuilla. Video alkaisi aamukahvihetkellä, missä työntekijät kertoisivat lyhyesti itsestään ja siitä mitä tuleva työpäivä tulisi sisältämään. Työntekijöillä olisi videossa kahvimuki yrityksen leimalla varusteltuna.

Keskeistä työnantajamielikuvan rakentamisessa on tunne – miten työntekijä kokee yrityksen ja siellä työskentelyn. Tunteen on oltava riittävän vahva, jotta työntekijä on valmis markkinoimaan yritystä myös työpaikan ulkopuolella. Yritysten tulisikin ponnistella positiivisten tunteiden puolesta. Työstään ylpeä työntekijä levittää positiivista sanomaa eteenpäin yrityksen ulkopuolelle.

Oletko kiinnostunut kuulemaan kuinka voisit kehittää työnantajamielikuvaasi? Haluatko vahvistaa sanomaasi ihanteellisena työnantajana? Toteutan tutkimuksen puolestasi. Soita niin mietitään sinulle paras ratkaisu.

T. Jenniina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *