Markkinointi islamilaisissa maissa

Vierailin äskettäin Dubaissa ja täytyy sanoa, että oli mielenkiintoista päästä kohtaamaan islamilainen kulttuuri silmästä silmään. Yleisesti olen kokenut islamin lähinnä Suomessa asuvien maahanmuuttajien kautta, mutta olikin todella mielenkiintoista päästä kohtaamaan heidän kulttuurinsa heidän omalla maallaan. Uskonnot ovat siitä mielenkiintoisia, että niiden ympärille rakentuu paljon liiketoimintaa. Tästä liike-elämän näkökulmasta tarkasteltuna uskonnon voi nähdä myös mahdollisuutena, eikä ainoastaan uhkana. Erilaista liiketoimintaa syntyy juhlien, ruoan, paastojen, pyhiinvaellusten tai vaikkapa ihan avioliiton ympärille. Rahallisesti laskettuna uskonto on yksi maailma kärki bisneksistä, joissa liikkuu paljon rahaa.

Markkinointi islamilaisissa maissa on aivan oma lukunsa, sillä uskonto ulottuu myös liiketoimintaa islamin pilareiden kautta. Halal-markkinat ohjaavat paljolti islamilaista markkinointia. Halal tarkoittaa islamilaisissa maissa kaikkea sallittua. Tässä artikkelissa esittelenkin islamilaista markkinointia ja sen erityispiirteitä.

Seuraava taulukko kertoo millainen ostovoima islamilaisessa kulutuksessa on.

halal market.png

Lähde: http://halalrc.org

Islamilainen talouskäsitys pohjaa kalvinistiseen Eurooppaan 1500-luvulta eteenpäin. Tuolloin Turkin Hacilarin pormestari Ahmet Herman määritteli, että työpäivään tuli sisältyä 15 minuutin rukoustauko. Tämän seurauksena yritykset rakensivat rukoushuoneita työpaikkojen yhteyteen.”During this time, you are in front of God, and you can ask him to help improve business and this is good for morale.”

Seuraava kuva kertoo kuinka muslimiväestö on jakautunut ympäri maailman. Kuvasta näkyy kuinka islam on edustettuna valtaväestönä niin Lähi-idässä kuin Pohjois-Afrikassakin.

Muslim-world.jpg

Lähde: http://paxonbothhouses.blogspot.fi

Islam on kasvava uskonto ja alla oleva kuva kertoo kuinka muslimiväestö on jakautunut eri Euroopan maissa. Ranska ja Saksa ovat Euroopan valtiaita, mitä tulee islamin uskoisten levinneisyyteen. Maihin onkin syntynyt paljon liiketoimintaa tämän uskonnon ympärille. Esimerkiksi Saksassa asuu noin 3,3 miljoonaa muslimia. Kuitenkin vain pientä osaa muslimeista voi pitää uskontonsa aktiivisena harjoittajana. Noin 200 000 muslimia osallistuu päivittäisiin rukoushetkiin ja 493 000 perjantairukoukseen Moskeijassa. Islamilaisessa kulttuurissa perjantai on vapaapäivä.

Mikä on ehkä huolestuttavaa on se, että noin 40 prosenttia Saksan muslimeista kokee, että he eivät ole integroituneita saksalaiseen yhteiskuntaan. Saksan muslimeille onkin syntyneet aivan omat markkinansa. On pidetty tärkeänä, että muslimiväestöä lähestytään markkinoinnin ja mainonnan välillä, jotta he kokevat olevansa osa yhteiskuntaa. Saksan muslimien ostovoima on arviolta noin 17 miljardia euroa. Saksan muslimeista 97 prosenttia investoi tulonsa eteenpäin Saksan markkinoilla.

FT_15.01.14_MuslimPopulation420px.png

Lähde: https://themuslimissue.wordpress.com

Monelle saattaa tulla yllätyksenä, että Venäjällä asuu varsin laaja muslimiyhteisö. Venäjällä asuu yli 40 miljoonaa muslimia. Pelkästään Moskovassa asuu 3,5 miljoonaa muslimia. Yhteensä Venäjällä asuu 20 muslimiyhteisöä ja maassa on myös neljä suurta moskeijaa. Käytännössä muslimien olemassaolo Venäjällä näkyy monella eri tapaa. Maasta löytyy muslimien omia muotiliikkeittä, halal-kauppoja, avioliittotoimistoja sekä matkatoimistoja.

Islam on kasvava uskonto, joten sen merkitystä liike-elämässä ei tule vähätellä. Halal- säännöstö ohjaa islamilaista liiketoimintaa ja esimerkiksi monet maailman suurista elintarvikealan yrityksistä ovatkin lähteneet mukaan halal-bisnekseen kehitellen omia tuotteitaan islamin uskoisille. Tällaisia yrityksiä ovat esimerkiksi Coca Cola, KFC, Subway ja McDonalds. Islamilaisilla yhteisöillä on omat organisaationsa, jotka valvovat ja myöntävät halal-sertifikaatteja halal-periaatteita noudattaville yrityksille.

coca-cola-halalmcdonalds-halal-elite-daily

halal certificate.png

Seuraava video kertoo, millaista liiketoimintaa on syntynyt Halal-turismin ympärille.

Lähde: Youtube

Islamin viisi peruspilaria ovat uskontunnustus, rukous, paasto, almuvero ja pyhiinvaellus. Islamilainen markkinointi ja liiketoiminta rakentuvatkin paljon näiden peruspilarien ympärille.

Alla olevat kuvat Ikean mainoksista kertovat kuinka Ikea on lähtenyt toteuttamaan halalin mukaista markkinointiaan tuotteissaan. Muslimien juhlan Ramadanin ympärille on kehitetty monenlaista markkinointia useiden eri yritysten toimesta.

ramadan1

ramadan 3.pngramadan 2.jpg

Activia-jogurtti on suunnannut omanlaistaan mainontaa Ramadania viettäville muslimeille. Keksivalmistaja Oreo on myös luonut omanlaisensa mainoksen Ramadania viettäville.

activia.png

rk

Ravintola Nandos on kehittänyt oman televisiomainoksen juhlistaakseen Ramadania. Aika erikoinen mainos, eikö?

Myös tunnettu meikkijätti Nivea sekä meikkivalmistaja Body Shop ovat kehittäneet kohdistettua mainontaa islamin uskoisille.

ramadan 4body shop

Ramadania hyödyntää myös autoteollisuus. Alla Huyndain mainos. Lisäksi esimerkiksi urheiluvaatemyyjä Sportsone on tehnyt oman kampanjansa Ramadanin ajaksi.

ramadan

ramadan 2.jpg

Matto on keskeinen  osa islamin uskoa. Mattoa hyödynnetään rukouksissa kohti Mekkaa. Has hali myy arabialaisia mattoja.

RESTING Islamilainen puhelinvalmistaja Ilkone i800 on kehittänyt erityisen islaminuskoisille suunnatun puhelimen. Puhelimesta löytyy sovellus, joka kertoo Mekkan suunnan ja lisäksi puhelimesta löytyy Koraani eri kielille käännettynä. Niin kuin Ilkone i800 slogan kuuluu: “ilkone is a mobile phone that gives you access to your belief wherever you are”.

715884b1-3952-cd98-edf2-3a7cf3c0b12f.300x300.jpg

Al-Quds jeans markkinoi ja myy islamin uskoisille suunnattuja farkkuja. Farkut on kehitetty siten, että ne ovat mukavia päällä rukoiltaessa.

al_quds_jeans

Jakartalainen hotelli on valmistanut 337 kilometristä suklaata aivan omanlaisensa Koraanin.

koraani.png

Jos olette kiinnostuneita löytämään lisää tietoa islamista ja taloudesta, niin kannattaa tsekata muutama kirja. Näitä ovat: Timur Kuran (2005) Islam and Mammon: The Economic Predicaments of Islamism, Abbas Ali (2005) Islamic Perspectives on Management and Organizations, Patrick Haenni (2005) Islam de marché, l’autre révolution conservative.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *