Kiinteistönvälityksen juurilla

Ajattelin ottaa tämän kertaisen markkinointia käsittelevän postaukseni aiheeksi lempilapseni eli kiinteistönvälityksen. Painotan, että minulla ei ole kokemusta alalta, mutta olen seurannut markkinointimielessä alaa ja sen trendejä. Tampereen keskustassa kun kävelee, niin havaitsee, että siellä on kiinteistönvälitystoimistoja vähän joka kulmassa. Joku kiinteistönvälityksessä siis kiehtoo. Villi arvaukseni on, että Kaisa Liskin ja Jehtro Roostedin kaltaiset menestymistarinat ovat houkutelleet alalle uusia yrittäjiä. Käsitykseni mukaan ala on kuitenkin aika raadollinen ja moni joutuu todenteolla kamppailemaan leipänsä eteen. Töitä tehdään paljon myös viikonloppuina, mikä on asiakkaille paras aika kierrellä myytäviä asuntoja.

Näin sosiaalisen median aikakaudella on mielenkiintoista seurata eri kiinteistönvälitysfirmojen markkinointia. Olen havainnut, että tässä eri yritysten välillä on eroja. Kiinteistönvälitysalalla on joitain yrityksiä, jotka ovat panostaneet markkinointiin sosiaalisessa mediassa enemmän kuin toiset.

Olen itse sitä mieltä, että tarina ratkaisee myös tällä alalla. Jotkut onnistuvat brändäyksessään paremmin kuin toiset. Oma suosikki kiinteistönvälitysfirmani Tampereella on edesmennyt Köyhä & Poika, jonka visuaalinen ilme puhuttelee. No ilme ei täysin toiminut, sillä yritys on sittemmin tehnyt konkurssin. Facebookissa on mielenkiintoista seurata eri kiinteistönvälitysfirmojen markkinointia. Vielä mielenkiintoisempaa tästä tekee se, että osa kiinteistönvälitysfirmoista panostaa enemmän sosiaaliseen mediaan markkinoinnissaan – ja tämä kyllä näkyy Facebookin tykkääjämäärissä. Facebook on siitä kätevä työväline, että siellä mainostava yritys nousee usein hyvin esille. Googletin sanan kiinteistönvälitys ja Adwords mainokset ylettyivät yli kymmenelle sivulle asti. Googlessa siis kiinteistönvälitysalalla on todellista kilpailua, eikä Google-mainonnalla näin välttämättä saada kaikkia tehoja irti.

Olen käyttänyt koulutuksissani esimerkkiyrityksenä suomalaista BO LKV yritystä. Tein viime maaliskuussa markkinointitutkimusta siitä, miten eri kiinteistönvälitysfirmat mainostivat Facebookissa. BO LKV on siitä jännä yritys, että sillä on eniten tykkääjiä Facebookissa kaikista eri alan yrityksistä. Jotain firman brändäyksessä on tehnyt oikein. Omassakin tuttavapiirissäni viisi henkilöä tykkää BO LKV:n mainoksista ja muilla firmoilla ei ole tykkääjiä. Onko siis kyseessä brändi, logo, asuntojen stailaus vaiko sivuston tarjoama sisältö? Kun BO LKV:n tarjoamaan sisältöön perehtyy syvällisemmin, niin huomaa, että yritys todenteolla erottuu markkinoillaan. Yritys tuottaa monipuolista sisältöä Facebook sivuilleen, eikä esimerkiksi esittele vain myytäviä asuntojaan.

Viime pääsiäisenä BO LKV mainosti sivuillaan näin:

Hyvät Facebook-sivut vaativat jonkin houkuttimen. Erilaisten kilpailujen avulla yritys houkuttelee sivuilleen paljon seuraajia ja näin siinä sivussa mainostaa myös aktiivisesti varsinaisia päätuotteitaan eli asuntoja

Lisäksi yritys tuottaa muuta asumiseen liittyvää täytesisältöä sivuilleen.

 

Toinen mielestäni kiinnostava kiinteistönvälitysfirma, joka tuottaa ainakin ajoittain kiinnostavaa sisältöä, on VIVA LKV. VIVA LKV on yksi Suomen suosituimmista kiinteistönvälitysfirmoista, joka hyödyntää Facebookia laaja-alaisesti markkinoinnissaan toimittamalla kiinnostavia sisältöjä – myös varsinaisen työn ulkopuolelta.

Hyvillä Facebook-sivuilla välittäjä ei houkuttele ainoastaan potentiaalisia asiakkaita, vaan myös potentiaalisia ostajia. Hyvistä asunnoista käydään kilpailua välittäjien kesken, sillä jotkun asuinalueet ovat suositumpia kuin toiset. Tästä syystä hyvä kiinteistönvälitys firma rakentaa brändiään pitkäjänteisesti. Kiinteistönvälityksen tarkoituksena ei ole ainoastaan houkutella asiakkaita, vaan saada myös vanhat asiakkaat palaamaan. Tämän vuoksi luottamus alalla on tärkeää. Tutkimukseni perusteella – syystä tai toisesta – sosiaalista mediaa ei vielä osata käyttää täysillä hyödyksi kiinteistönvälitys alalla. Esimerkit kuitenkin osoittavat, että systemaattisen sosiaalisen median rakentaminen on hyödyksi yrityksille.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *