Co-Branding – yhteisbrändäyksellä uusiksi tuotteiksi

Eräs itseäni pitkään kiinnostanut markkinoinnin käsite on co-branding. On yleinen tosiasia, että monesti uusia innovaatioita syntyy, kun eri toimialat menevät päällekkäin. Samalla tavoin co-brändäyksessä uusia tuotteita syntyy kun kaksi brändiä löytävät toisensa ja synnyttävät näin uusia tuotteita. Esittelenkin tässä artikkelissa mielenkiintoisia co-brändäyksen avulla syntyneitä tuotteita. Co-branding tuotteita löytyy erityisesti elintarviketeollisuudesta.

Co-brändäyksen vahvuuksia on se, että se tuo uusia taloudellisia mahdollisuuksia ja lisää asiakkaan brändeistä kokemaa arvoa. Kilpailluilla markkinoilla yhteistyö muiden brändien kanssa vahvistaa kilpailuasetelmaa, kun kaksi brändiä yhdessä lyövät muut pois kilpailusta. On myös havaittu, että co-branding lisää asiakkaan luottamusta tuotteisiin. Co-brändäyksen ehdottomana etuna on riskien jako kahden merkin kesken.

Co-Branding tyypit voidaan jakaa neljään luokkaan. Laitan ne nyt tähän englanniksi, koska suomentaminen on varsin työlästä:

  1. Ingredient Co-Branding
  2. Promotial/Sponsorhip Co-Branding
  3. Value Chain Co-Branding
    1. Product Service Co-Branding
    2. Supplier retailer Co-Branding
    3. Alliance Co-Branding
  4. Innovation based Co-Branding
  5. Shared Product Equity Co-Branding

 

Co-brändäystä voi myös tarkastella SWOT-analyysin kautta.

Lähde: https://www.slideshare.net/mohsinkhan87/co-branding-12491019

Yksi uusin Co-brändäys tuotteista on Nordqvist jäätee. Tämä ei ole sinässää perinteinen co-branding tuote, koska tuotteessa eivät kaksi merkkiä yhdisty, mutta tuote yhdistää innovatiivisesti Laitilan virvoitustehtaan limonadit sekä Arvird Nordqvistin suositun Keisarin morsian teen.

Toinen mielenkiintoinen co-branding tuote samalta valmistajalta on Muumit tee. Nordqvist on kehittänyt useita eri tee-tuotteita, joissa Muumihahmot seikkailevat. Alla kuva näistä tuotteista.

 

Muumit ovat lyöttäytyneet yhteen myös Oxygenol hammastahnan kanssa. Näkisin, että tässä tapauksessa tunnetunpi muumi nostaa Oxygen hammastahnan arvoa.

Holanda on puolestaan kehittänyt erilaisia jäätelöitä hyödyntäen näissä tuotteissa tunnettuja makeisia ja keksejä.

 

Kuuluisa ja maukas Philadelphia juusto on lyöttäytynyt yhteen yhtä kuuluisan Milka suklaan kanssa. Tulos: uusi ja maukas sulatejuusto vaativaan makuun.

 

Seuraavassa tuotteessa kuuluisa Heinz ketsuppi sekä tunnettu Walkers-sipsimerkki ovat lyöttäytyneet yhteen luomalla samalla uusia makuja.

Myös keksinvalmistaja LU ja Daim ovat lyöttäytyneet yhteen luodakseen uusia makuja.

Co-Branding tuotteita löytyy myös muualta kuin elintarviketeollisuudesta. Seuraava esimerkki valottaa yhteistyötä Master Cardin ja Virgin-tuotemerkin välillä.

Myös Apple ja Nike ovat lyöttäytyneet yhteen luomalla uuden tuotteen urheilusta kiinnostuneille.

Kuten kuvasta näkyy suosittu KFC ja Tacobell ovat lyöttäytyneet yhteen ravintolan muodossa.

 

Alla ehkä yksi hienoimmista tavoista tehdä co-brändäystä. Näissä limonadeissa Coca-Cola on lyöttäytynyt yhteen tunnettujen vaatemerkkien kanssa luoden eksklusiivia limonadipulloja elitistiseen makuun.

Alla oleva kuva valottaa Kenzon ja H&M yrityksen yhteistyötä. Sekä toinen kuva Versacen ja H&M:n yhteistyötä.

Kuten alla olevasta kuvasta näkyy valtaisan suosion saanut Uber tekee yhteistyötä BMW-automerkin kanssa.

 

Oli pakko vielä laittaa tähän loppuun viimeaikoina mediahuomiota saanut Marimekon ja Cliniquen yhteistyöllä syntynyt huulipunasarja

 

Seuraavista linkeistä löydätte lisää mielenkiintoisia co-branding tuotteita:

https://www.linkedin.com/pulse/co-branding-cooperating-compete-ana-barreto/

https://blog.hubspot.com/marketing/best-cobranding-partnerships

Oletko sinä kiinnostunut mahdollisuudesta tehdä yhteistyötä muiden merkkien kanssa? Hakeeko tuotekehityksesi uutta suuntaa? Autan sinua mielelläni miettimään brändillesi sopivaa yhteistyötä muiden brändien kanssa.

 

.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *