Lisensoinnilla potkua bisnekseen

Amerikkalaiset osaavat kaupallistamisen ja muut maat ovat seuranneet heidän perässään. Jos mietitään esimerkiksi Walt Disneytä, voidaan huomata, että monet Disneyn hahmot on lisensioitu erilaisiksi tuotteiksi ja näitä tuotteita on tuhansia. Fiksu keksiikin jonkin hahmon, jonka ympärille rakentaa kokonaisen kulutusimperiumin. Tuotelisenssi antaa valmistajalle oikeuden käyttää yleisesti tunnettua tuotemerkkiä, kuvia, filmejä ja sarjakuvastrippejä tuotteissa, julkaisuissa tai kampanjoissa. Lisenssinhaltija säilyttää tavaramerkin omistuksen ja lisensoija (asiakas) ostaa oikeuden käyttää tuotemerkkiä tuotteissa ja kampanjoissa sovitun ajan. Myös Suomesta löytyy useita esimerkkejä, joissa varsinaisen ydintuotteen ympärille on rakennettu monenlaista liiketoimintaa eri tuotteiden muodossa. Näistä tunnetuimpia lienee Muumit sekä Angry Birds. Monessa mielessä Suomessa ollaan kuitenkin hieman jäljessä kaupallistamisessa esimerkiksi Yhdysvaltoihin verrattuna.

Yksi ehkä Suomen tuottoisemmista linsensseistä on Muumi. Muumit ovat maailmanlaajuinen tuotemerkki, jolla on yli 600 lisenssinhaltijaa. Vaikka lisensiointi onkin Suomessa vielä alkutekijöissään, on Muumit hyvä esimerkki lisensioinnista, josta on kehittynyt varsin kannattava bisnes. Esitänkin seuraavaksi katsauksen, josta voi nähdä millaisia kaikkia tuotteita on rakennettu Muumi-brändin ympärille.

 

Vuonna 2014 Moomin Characters teki voittoa 4,7 miljoonaa euroa, joten mikään ihan pikkubisnes Muumit eivät ole. Yhtiö mainostaa aktiivisesti omilla verkkosivuillaan mahdollisia lisenssisopimuksia, joita se on valmis solmivaan kiinnostavien yhteistyökumppaneiden kanssa. Valtaosa Moomin Charactersin saamista rojaltituloista tulee Euroopasta. Toinen tärkeä muumituotteiden menekkialue on Aasia ja erityisesti Japani. Kuten Ylen artikkelissa todetaan Tove Jansson osoitti alusta asti kiinnostusta muumien tuotteistukseen. Tämä ei kuitenkaan sujunut ongelmitta ja kesti oman aikansa, että lisensiointi alkoi toimia kunnolla. Kun Moomin Charactersilla oli vuonna 1988 vain viisi lisenssinhaltijaa, kasvoi määrä 1990-luvun alussa useisiin satoihin. Vain taivas on rajana Muumeille.

Googlettelin hiukan netistä selvittääkseni mitä muita Muumin tyylisiä tuotteita on lisensoitu. Huomasin, että esimerkiksi Mauri Kunnaksen kirjan hahmoista on tehty pehmoleluja ja muita tuotteita. Erityisesti Mauri Kunnaksen Koiramäen hahmot ovat tuttuja kuoseja lisenssituotteissa ja muissa oheistuotteissa.

 

Kolmas kiinnostava tuote, jota on lisensoitu on Kiroileva Siili. Kiroilevasta siilistä ei ehkä löydy samanlaista tuoteimperiumia kuin Muumeista, mutta siiliä on joka tapauksessa hydynnetty useissa eri tuotteissa.

Angry Birds on viimeisin tähdenlento lisensioinnin taivaalla. Kun Angry Birds koneisto lähti pyörimään ilmestyi markkinoille nopeasti erilaisia tuotteita, jotka hyödyntivät vihaisia lintuja. Suurin näistä lienee Angry Birds maa Särkänniemen huvipuistossa. Tämän lisäksi löysin mm. alla kuvattuja tuotteita.

 

Lähde: Yle, https://yle.fi/uutiset/3-9971230

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *