Elokuva-arvio: the Founder

Kävin viikko sitten katsomassa elokuvan the Founder, joka kertoi McDonaldsin perustamisvaiheesta. Koska  keskityn tässä portfoliossa pääosin viestintään, brändäämiseen sekä valokuvaukseen, ajattelin, että tämän elokuvan arvio sopisi hyvin blogitekstiksi. McDonalds on jo usean vuoden ajan kuulunut top 10 brändeihin maailmassa, joten tästäkin näkökulmasta katsottuna McDonaldsin historia on varsin mielenkiintoinen.

the-founder-elokuva-juliste

Elokuva sijoittuun 1950-luvun Kaliforniaan. Elokuvassa työlleen omistautuva liikemies Ray Kroc (Michael Keaton) Illinoisista saa suuren tilauksen pehmiskoneista ja päättää lähteä selvittämään, ketkä ovat tämän suuren tilauksen takana. Hän ajaa autollaan Kaliforniaan ja tapaa siellä Mac ja Dick McDonaldin, joilla on oma menestystä saanut hampurilaisravintola. Ray Kroc ihastuu ravintolan omalaatuiseen tuotantoketjuun, joissa pihvitkin paistetaan erityisellä tavalla. Hän päättää tehdä McDonaldsista menestystarinan ja saa taivuteltu myös Macin ja Dickin mukaan tähän suurreelliseen projektiinsa.

Ray Krock haluaa tehdä ravintolasta franchise ketjun. Veljekset vastustavat aluksi ideaa, koska sanovat kokeilleensa jo useita ravintoloita. Krock saa kuitenkin vakuutettua heidät siitä, että franchising on hyvä idea. Krock on kuitenkin ovela kettu ja nähdessään ravintolan potentiaalin hän alkaa miettiä, kuinka voisi saada ravintolan kokonaan itselleen. Vähitellen hän onnistuu savustamaan veljekset ulos bisneksestä.

Mutta mikä tekeekään McDonaldsista erinomaisen muihin ravintoloihin verrattuna? Jo alusta asti on ollut selvää, että McDonaldsilla 1950-luvulla on ollut hyvä brändi eli erinomainen maine, imago sekä brändipääoma. Alusta asti McDonalds on ollut tunnettu kultaisista kaaristaan. Nykyään McDonaldsilla on vahva maine pikaruokaketjuna ja se on maailman suurin pikaruokaketju Subwayn jälkeen.

McDonaldsin alkuaikoinan laatu oli keskiössä yrityksen tuotteissa ja alkuperäiset omistajaveljekset vannoivat laadun nimeen. Esimerkiksi Krock halusi ottaa käyttöön pussipehmiksen maitovalmisteen sijaan, koska tämä oli yritykselle huomattavasti halvempaa. Nyttemmin yritys on palannut aidon pehmiksen valmistajaksi. Suurimmat ristiriidat elokuvassa syntyvätkin, kun veljekset haluavat pitää tuotteiden laadun korkeana, kun taas Krock haluaa viedä yritystä yhä kaupallisempaan suuntaan.

Yksi mielenkiintoinen ja itselleni uusi asia elokuvassa oli tieto siitä, että iso osa McDonaldsia on kiinteistöjen vuokraaminen. Iso osa yrityksen tuloista tulee franchisising kauppiaiden kanssa tehdyistä kiinteistösopimuksista ja vain pieni osa tuloista varsinaisesta ravintolaliiketoiminnasta.

Mikä oikein tekee McDonaldsista erityisen?  Brändinä McDonalds on rankattu maailman arvokkaimpien brändien joukkoon. Keltaiset kaaret ovat kaikille tuttu symboli, mikä on jäänyt kuluttajille mieleen. Värityksessään McDonalds käyttää keltaista ja punaista. Punainen väri herättää tutkimusten mukaan ruokahalua, kun taas keltainen väri tuo brändiin iloisuutta. McDonaldsia on myös pidetty globalisaation symbolina ja yritys on luonut aivan uuden ilmiön ”McDonaldization”. Lisäksi McDonaldsin ympärille on kehitetty oma indeksi ”Big Mac Index”. McDonalds on myös näyttänyt muille yrityksille suuntaa ravintoloiden sisustamisessa. McDonaldsin brändi on todella vahva, eikö vain?

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *