Nokia vs. Apple – Ympäristö kilpailutekijänä

Tein muutama vuosi sitten tutkimuksen matkapuhelinliiketoiminnasta. Tutkimukseni tarkoitus oli kartoittaa miten johtavat matkapuhelinvalmistajat Nokia ja Apple toteuttivat kestävän kehityksen mukaista ympäristövastuuta markkinoinnissaan. Oli yllättävää huomata, että Nokia ja Apple olivat kumpikin tietoisesti tuoneet yhteiskunnan ja etenkin ympäristön osaksi kuluttajaviestintäänsä. Yritykset ovat selkeästi tietoisia toistensa ympäristövastuun kysymyksistä ja ehkä siitä johtuen kummankin yrityksen viestinnästä löytyi yhtäläisyyksiä. Ympäristöviestintä on selkeä kilpailuvaltti yritykselle, koska kuluttajat ovat nykyisin hyvin tietoisia ympäristökysymyksistä ja kiinnostus näihin asioihin on kasvussa koko ajan.  Tässä artikkelissa kerron teille miten ympäristöviestintää tulisi käyttää osana markkinointiviestintää. Yhteiskuntavastuun mukainen viestintä voidaan jakaa kolmeen eri osa-alueeseen: ympäristöön, talouteen sekä yhteiskuntaan. Yrityksen tuleekin miettiä miten viestiä näistä eri osa-alueista tehokkaasti, niin että viestintä saavuttaa kuluttajat ja potentiaaliset asiakkaat.

nimetön.png

Kestävän kehityksen strategia olisi hyvä jalkauttaa jo osaksi tuotekehitysprosessia. Seuraava kuva auttaa jäsentämään, kuinka yritysten tulisi kertoa kestävän kehityksen toimistaan tuotteen elinkaaren eri vaiheissa. Yrityksen tulee miettiä joka kohdassa, kuinka huomioida ympäristö toiminnassaan. Yritys voi viestiä valmistusprosessin ympäristöystävällisyydestä ja siitä mitä yritys on konkreettisesti tehnyt parantaakseen valmistusprosessin ympäristöystävällisyyttä. Lisäksi yritys voi kertoa tuotteen korjausmahdollisuuksista,  energian käytöstään, tuotteen kierrätettävyydestä sekä tuotteen korjausmahdollisuuksistagreen cycle.png

Nokia

Nokia kertoo tuotteensa kierrätettävyydestä mm. seuraavan kuvan avulla. Kuva kertoo siitä, miten erimerkiksi tuotteessa tarvittavat patterit, komponentit ja pakkaukset voidaan kierrättää. Nokia kertoo sivuillaan, että jopa 68-80% tuotteen materiaaleista voidaan uudelleen käyttää. Yli 95 prosenttia Nokian pakkauksista on kierrätysmateriaaleista valmistettua pahvia.

Nokia kierrätys.png

Nokia tekee parhaansa parantaakseen tuotteidensa ympäristöystävällisyyttä. Nokia mm. pyrkii hyödyntämään kierrätysmateriaaleja pakkauksissaan ja on pyrkinyt pienentämään pakkausten kokoa. Vuosina 2006 – 2008 Nokia onnistui pienentämään pakkausten kokoa jopa 60 prosentilla, mikä tarkoittaa noin 100 000 tonnia paperia.

Apple

Apple on yritys, joka on saanut paljon kritiikkiä osakseen eri ympäristöjärjestöistä ja tämän vuoksi yritys on viime vuosina keskittynyt miettimään kuinka se voisi pienentää ekologista jalanjälkeänsä. Apple onkin jalkauttanut ympäristöstrategian 95 prosenttiin maista, joissa sillä on myyntiä. Vuonna 2008 Apple kierrätti 33 miljoonaa paunaa jätettä sen kierrätysasteen ollessa 41,9 prosenttia. Vastaavasti vuonna 2008 kierrätysaste oli jo 50 prosenttia. Alla oleva kuva kertoo kuinka paljon hiilidioksidia kukin vaihe käyttää. Hyvä ympäristöviestintä kertoo myös kuinka paljon päästöjä on onnistuttu vähentämään tiettynä ajanjaksona.

Apple vaiheet.jpg

Lähde: Apple Value Creating Chain.

Mitä tulee pakkauksiin, Apple on onnistunut vähentämään materiaalien määrää 40 prosentilla vuodesta 2006 vuoteen 2009. Kuljetusten kannalta tämä tarkoittaa sitä, että Apple on pystyy pakkaamaan 50 prosenttia enemmän pakkauksia yhteen laivakonttiin. Apple on myös miettinyt kuinka vähentää energian kulutusta niin tuotteissa kuin tuotteiden valmistuksessakin. Osa Applen tehtaista käyttää nykyään kokonaan uusiutuvia energialähteitä.

Kahdeksan kohtaa, joita yrityksesi tulisi noudattaa ympäristöviestinnässä:

  1. Muista, että yhteiskuntavastuullinen viestintä jakaantuu kolmeen eri osa-alueeseen: yhteiskuntaan, talouteen ja ympäristöön. Ympäristöviestinnän tulisi peilata näitä kaikkia alueita ja toisaalta niitä voi käyttää pohjana tehokkaalle viestinnälle.
  2. Ympäristöviestintä on keino erottautua. Jos kilpailijasi ei vielä viesti kestävän kehityksen ratkaisuistaan, ole sinä ehdottomasti ensimmäinen.
  3. Ympäristöajattelu kannatta laajentaa koskemaan tuotteen koko elinkaarta. Kerro siis vastuullisuusraportoinnissa, mitä konkreettisia toimia olet tehnyt kussakin tuotteen elinkaaren vaiheessa parantaaksesi ympäristöystävällisyyttä.
  4. Mieti kuinka paljon eri toiminnot aiheuttavat esimerkiksi hiilidioksidijätettä ja käy sen jälkeen kaikki toiminnot läpi koko tuotteen elinkaaren ajalta ja mieti kuinka jätettä voisi vähentää kunkin toiminnon kohdalla. Kerro tämän jälkeen viestinnässäsi parannuksista.
  5. Ota ympäristöraportointi osaksi vuosikertomuksia. Kerro raportissa millaisia parannuksia olet tehnyt tuotteiden elinkaareen edelliseen vuoteen verrattuna.
  6. Jalkauta ympäristöviestintä osaksi toimitusketjuasi. Kouluta toimittajiasi ympäristövastuun kysymyksistä ja kerro heille miksi kestävän kehityksen mukainen valmistus on merkityksellistä.
  7. Muista eri sidosryhmät ja mieti mikä merkitys ympäristöviestinnällä on heidän toimintaansa.
  8. Ympäristöviestinnässä olennaista on oikea-aikaisuus, todenmukaisuus, havainnollisuus ja selkeys.

 

Oletko miettinyt kuinka jalkauttaisit ympäristöviestinnän osaksi markkinointiviestintääsi? Vai haluatko kenties kehittää jo olemassa olevaa ympäristöviestintääsi? Ota yhteyttä niin mietitään yhdessä sinulle paras ratkaisu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *