Vastuullinen kampanjointi osana vastuullista liiketoimintaa

Olettekin ehkä jo huomanneet, että kaikki vastuullisuuteen liittyvät teemat kiinnostavat minua. Juttelin muutamia  vuosia sitten erään ystäväni kanssa muoviteollisuudesta ja muovien haitallisuudesta eliöstölle ja valtamerille. Kerroin hänelle, että välttelen muovisten kahvinkansien ostamista, koska haluan minimoida muovin käyttöä sen ympäristöä kuormittavasta vaikutuksesta johtuen. Kaverini tuhahti tähän, että samallahan tuetaan muoviteollisuutta. Minusta tämä on väärä yltiökapitalistinen asenne, sillä myös vastuulliseen liiketoimintaan sijoittaminen tuottaa uusia keksintöjä ja liiketoimintaideoita. Ideana tässä on vaan se, että nämä tuotteet valmistetaan ekologisia arvoja kunnioittaen.

Kävin muutamia vuosia sitten kauppakorkeakoulussa sijoitusviestinnän kurssin, jossa käsiteltiin paljon vastuullista liiketoimintaa sekä vastuullisuusraportointia. Muistan lukeneeni tutkimuksen, jonka mukaan vastuullista liiketoimintaa harrastavat yritykset tekevät parempaa tulosta kuin ei vastuulliset yritykset. Meille kävi kurssilla puhumassa evankelisluterilaisen kirkon sijoituksista vastaava henkilö – siis kyllä, myös valtion kirkkomme harjoittaa sijoitustoimintaa. Kirkko on sinänsä jännä instituutio, että sen sijoitustoimintaa ohjaavat vahvat moraaliset arvot. Yritysten, johon kirkko sijoittaa rahojaan, on toimittava vahvasti eettisesti sekä ympäristöystävällisesti. Esimerkiksi lapsityövoiman käyttöä valvotaan tarkasti.

Olen jo sen verran perehtynyt vastuulliseen liiketoimintaan, että minulle on ollut suuri yllätys huomata, kuinka paljon eri yritykset harjoittavat vastuullista liiketoimintaa. Monesti vastuullinen liiketoiminta ei kuitenkaan näy asiakkaille, joiden tulisi itse hakea tietoa yrityksistä ja niiden vastuullisen liiketoiminnan toimintaperiaatteista. Kaikesta huolimatta mielestäni vastuullisessa liiketoiminnassa on vielä markkinarakoa yrityksille. Ekologinen ja sosiaalisesti kestävä toiminta voivat oikeasti synnyttää uusia tuotteita ja tapoja toimia. Moni varmasti miettii, että maailmanloppu alkaa jo häämöttää horisontissa. Olen kuitenkin itse optimistinen. Olemme ihmiskuntana selvinneet jo kymmeniä tuhansia vuosia. Minulla onkin vahva usko siihen, että pystymme nytkin löytämään ratkaisun maapallomme ekologisiin ja sosiaalisiin ongelmiin.

Näkisin, että yritysten tämänhetkisenä suurena haasteena on löytää oikeat kanavat, missä viestiä vastuullisista teoista. Mielestäni yritykset voisivat hyödyntää vastuullisuusteemoja yhä enemmän markkinoinnissaan, sillä näitä ei vielä juuri mitenkään tuoda esille esimerkiksi mainonnassa. Sosiaalinen media on erittäin hyvä kanava viestiä vastuullisuusteoista, sillä 63 % kuluttajista hakee netistä tietoa eri brändeistä. Vastuullisiin tekoihin perehtyminen on yhä edelleen isolta osin kuluttajan omalla vastuulla. Moni yritys on jo kehittänyt omia vastuullisuusindikaattoreita, mutta nämä voitaisiin yhä enemmän kytkeä osaksi vastuullisesta liiketoiminnasta viestimistä. Vastuullisuusviestintä on hyvä keino ohjata kuluttajien kysyntää. Ehkä suurempana kysymyksenä tässä on, että yritetäänkö vastuullisuusviestinnällä kenties peitellä jotain yritysten muita toimintoja, jotka eivät niin helposti kestä päivänvaloa. Asuessani Saksassa huomasin, että siellä julkaistiin vuosittain lehtiartikkeli eri ruokakauppojen ruokien päästöpitoisuuksista eli siitä kuinka paljon nämä elintarvikkeet sisälsivät jämiä ympäristömyrkyistä. Saksassa kuluttajalla todellakin on valtaa sillä näillä tutkimuksilla oli aina suora vaikutus tuotteiden myyntiin eri kauppaketjuissa. Saksalaiset ovat hyvin tarkkoja ekologisista asiasta ja sanoisin, että maa on meitä suomalaisia edellä näissä asioissa.

Vastuullisuuteen liittyen Suomessa on tarjota seuraavanlaisia lukuja. Viestintätoimisto Milttonin vuonna 2014 julkaiseman tutkumuksen mukaan:

  • 54 % suomalaisista pitää yrityksen vastuullisuutta vähintään tärkeänä ostopäätöstä tehtäessä.
  • 63 % on valmiita boikotoimaan vastuuttomasti tuotettuja tuotteita tai palveluita.
  • 46 % arvioi, että vastuullisuus on tärkeää tai erittäin tärkeää arvioitaessa nykyistä tai mahdollista työnantajaa.

Esittelen teille seuraavaksi erilaisia tapoja tehdä vastuullista mainontaa. Nämä esimerkit on koottu netistä eri yritysten sivuilta ja tutkimuksista ja ne ovat jollain tavalla kiehtoneet itseäni. Kuten aikaisemmin jo kirjoitinkin vastuullinen liiketoiminta voidaan jakaa kolmeen osaan ympäristövastuuseen, taloudelliseen vastuuseen ja sosiaaliseen vastuuseen.

Yksi vastuullisuuden teemoista keskittyy sosiaaliseen vastuuseen. Alla olevat esimerkit kertovat tästä.

Yllä oleva mainos on Lee Jeansin kampanjasta, jossa taistellaan rintasyöpätutkimuksen puolesta. Mainos on niinkin vanha kuin vuodelta 1996. Kampanjan ideana oli, että jokaisista ostetuista farkuista lahjoitettiin 5 dollaria syöpätutkimukseen. Farkkuja myytiin eri yrityksille, jotka sitten jakoivat farkkuja eteenpäin työntekijöilleen. Yhteensä kampanjaan osallistui lopulta liki 3000 yritystä ja kampanjan avulla saatiin kerrytettyä varoja yhteensä 30 miljoonaa dollaria.

Vastuullinen liiketoiminta voi tarkoittaa myös yhteiskunnallista vaikuttamista. Moni varmaankin teistä muistaa Doven 2004 vuonna lanseeraaman ”Campaign for real beauty” kampanjan, jonka ydinviestinä on se, että kaikki naiset koosta riippumatta ovat kauniita.

 

Yksi talouslehti Forbesin esille nostamista vastuullisen liiketoiminnan kampanjoista on juomajätti Pepsin Super Bowl ottelun yhteydessä lanseerattu kampanja, jonka tarkoituksena on tukea sellaisia ideoita, jotka ”piristävät maailmaa” tai toisin sanoen ”refresh our world”. Pepsi antaakin joka kuukausi 1,3 miljoonaa dollaria erilaisiin toimenpiteisiin kuten ympäristön hyvinvointiin, koulutukseen tai vaikka asumissuojien rakentamiseen. 

Hyväntekeväisyystyö on osa amerikkalaista perinnettä ja ehkä tästäkin syystä rapakon takaa löytyy useita esimerkkejä erilaisista hyväntekeväisyysprojekteista, joissa yritykset ovat olleet mukana. Esimerkiksi Protect & Gamble lähti näkyvästi mukaan tukemaan hurrikani Katarinan uhreja lahjoittamalla ilmaisia vaatteita myrskyssä kotinsa menettäneille.

Olen aina ihaillut ranskalaisen L’Occitanen tuotteita, vaikken ole ikinä raaskinutkaan ostaa niitä. L´Occitane on myös yksi yrityksistä, joka on lähtenyt aktiivisesti mukaan vastuulliseen liiketoimintaan ja nimenomaan sosiaalisesti vastuulliseen liiketoimintaan. L’Occitane on lahjoittanut lähemmäs kaksi miljoonaa dollaria hyväntekeväisyyteen Orbis nimiselle hyväntekeväisyysjärjestölle, jonka missiona on edistää ihmisten näkökykyä erityisesti kehitysmaissa.

Suomessakin käynnistyi taas hiljattain ”Vastuullinen kesäduuni” -kampanja, jonka tarkoituksena on rohkaista yrityksiä antamaan opiskelijoille kesätöitä jossain yrityksessä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *